NinaFrom Muista pitää huolta itsestäsi!

Turvallinen taksimatka – siitä maksan mielelläni säädellyn hinnan

  • Palvelua 24/7
    Palvelua 24/7

Paljon on vuosien varrella keskusteltu siitä, mitä taksikyyti maksaa Suomessa, mitä muualla. Suomessahan on aina kaikki kaikkein kalleinta, kertoo moni. Toiminta on liian säädeltyä, tietää useampi. Takseja ei saa silloin, kun pitäisi, miettii moni. Toisaalta niitä on ihan liikaa, jonkun mielestä. Ainakin taksit ovat pääsääntöisesti ihan väärässä paikassa, useat ajattelevat. Kuulostaako tutulta?

Kun olen taksia Suomessa käyttänyt, koskaan en ole pelännyt, olen voinut luottaa kyytini sujuvuuteen, oikeaan reitinvalintaan, hyvään laatuun autojen ja kuljettajien osalta sekä saatavuuteen ja tavoittavuuskanaviin. Pääsääntöisesti tykkään soittaa, kun on tarve tai tilata etukäteen, jos on matka tiedossa ja täytyy olla varma, että taksin saa hankalaan yö- tai ruuhka-aikaan. Olen myös voinut luottaa kustannukseen, joka palvelusta syntyy. Olipa kellonaika, matka, viikonpäivä tai paikka mikä vain. Näitä asioita ei voi hinnoitella, ne pitää vain olla juuri näin.

Sen sijaan olen pettynyt taksikyytiin joka kerta ulkomailla, Euroopassa (eteläisemmät maat), Lontoossa, Tukholmassa, Jenkeissä. Niin, oikeastaan ei ole maata, jossa taksia en olisi käyttänyt. Olen tullut lähes joka kerta huijatuksi matkan pituudesta, reitistä tai hinnasta. Luottamus on nolla. Joskus olen myös pelännyt.

Tyttäreni matkusti Tukholmassa (jossa on vapaa kilpailu) taksilla ystävien kera. Luuli, että taksikyydit ovat luotettavia, kohtuuhintaisia, eikä tarvitse pelätä tai tulla huijatuksi. Matka keskustasta laivalle maksoi järkyttävän summan. Nyt tietävät, miten ensi kerralla siellä toimitaan. Ei muuten ole ”yksittäistapaus”.

 

Hallituksen kärkihanke

Yksi niistä on ”Liikenteen digitaalisten palveluiden kasvuympäristön rakentaminen, liikenne palveluna. Hallitus ja liikenneministeri Anne Berner haluaa purkaa normeja. Taksialan muutoskin pitäisi saada aikaan entistä vähemmällä säätelyllä.”

”On todennäköistä, että hallitus vapauttaa Suomessa taksilupien saamista, joka on nyt tiukan säänneltyä. Vapaan kilpailun mallimaa on aivan lähellä. Ruotsi vapautti taksimarkkinat jo vuonna 1991. ”Pitkällä aikavälillä menemme vapaampaan suuntaan myös Suomessa. Ruotsin kaltainen kertavapautus johtaisi siihen, että pääkaupunkiseudulla olisi muutama iso taksiyritys, jotka palvelevat hyvin ja joukko villejä yrityksiä”, ennustaa Suomen suurimman taksiyhtiö Kovasen pääomistaja Heikki Kovanen. Hän toivoo hallittua asteittaista vapauttamista. Rysäys tuhoaisi alan kannattavuuden useaksi vuodeksi. Fågelviksgruppenin Oftedal uskoo, että jos Suomi vapauttaa taksimarkkinan, tapahtuu täällä sama kehitys kuin Ruotsissa. ”Autojen määrä nousee ja kuluttajahinnat laskevat. Syntyy suurempia yrityksiä, jotka taistelevat markkinoista. Hinnat laskevat, joten täytyy olla tehokas”, Oftedal sanoo.

 

Säätely, normit, tapa tehdä työtä

Minusta on äärimmäisen tärkeä olla sellaisessa kyydissä, jossa voin luottaa kuljettajan ammattitaitoon. Hän ajaa hyvin, sääntöjen mukaisesti, järkevimmän reitin mukaan, omaa kohtuulliset tavat (riittää että auttaa laukut autoon ja pois, tervehtii) antaa kuitin tarvittaessa (ainakin kysyy) sekä tietää, miten toimitaan. On käynyt riittävät koulutukset, osaaminen on kartoitettu asianmukaisella tavalla, Suomessa. Minua ei haittaa, vaikkei puhu samaa kieltä tai on jonkun värinen. Pääasia, että tietää minne mennään ja kohtelee hyvin. Navigaattorit on…itsellänikin. Katsoin taustaksi, mitä kuljettajaksi pääsyyn vaaditaan, Taksiliiton sivuilta.

”Taksinkuljettajalta vaaditaan tehtävän edellyttämä ammattitaito ja hänen on muutenkin oltava tehtävään sopiva. Ammattitaidon saavuttamiseksi kuljettajan on suoritettava taksinkuljettajan koulutus ja koe sekä asemapaikkaa vastaava paikallistuntemuskoe.” Hyvä!

 

Ala työllistää monipuolisesti –kasvaa voi myös yrittäjäksi

”Taksiala työllistää Suomessa noin 9000 yrittäjää, noin 5000 päätoimista kuljettajaa sekä huomattavan määrän satunnaisesti kuljettajana toimivia. Uusia, vakituisia työpaikkoja taksialalla aukeaa vuosittain noin 500. Näiden lisäksi satunnaisen työvoiman tarve on jatkuva. Jollain alueilla on ilmennyt viime vuosina puutetta osaavista ja motivoituneista työntekijöistä.

Joskus taksinkuljettajana aloittavan kohdalla kyse on myös elämänuran valinnasta. Taksiyrittäjät kasvavat taksinkuljettajista. Oman taksiyrityksen perustaminen edellyttää taksilupaa ja sen voi käytännössä saada vain henkilö, jolla on kokemusta taksinkuljettajan tehtävästä. Uusille yrittäjille on jatkuva tarve. Taksitoiminnan harjoittaminen Suomessa on luvanvaraista liiketoimintaa. Työkokemuksen lisäksi yrittäjäksi haluavalta vaaditaan mm. taksiliikenteen yrittäjäkokeen suorittaminen.

Taksinkuljettajan työ on ollut maailmalla Koskisen mukaan perinteisesti maahantuloammatti. Myös Suomessa maahanmuuttajakuljettajien määrä on lisääntynyt. Espoolainen taksiyrittäjä on päättänyt kouluttaa vastaanottokeskuksellisen pakolaisia taksinkuljettajiksi ja työllistää heidät. Taksiliiton toimitusjohtaja kiittelee yrittäjää rohkeasta ajatuksesta.”

 

Mistä hinta muodostuu ja onko taksi Suomessa kallis

Taksitaksan kustannustekijät: 44.5% palkat, 26.5% välilliset palkat, 4.9%  polttoaineet, 2.5% korjaus, huolto, renkaat, 7.2% pääoman poisto, 0.5% korot, 2.9% vakuutukset, 1.3% liikennöimismaksut, 3.8% ylläpito, 5.7% hallinto = 100%. Lähde: Tilastokeskus

 

Hintavertailuesimerkki arki kello 8.00: 20 km, 30 min, 5 min liikennevaloissa:

Taksi Helsinki (hinta säännelty): 40,62

Kööpenhamina (hinta säännelty): 48,71

Tukholma Kurir (hinta ei säännelty): 53,50

Oslo Taxi (hinta ei säännelty): 57,02

Tukholma TS (hinta ei säännelty): 58,64

 

Mielenkiintoinen yhteistyö taksien kanssa

Luin vastikään yhteistyöstä, joka on kiinnostava tapa tehdä yhteistyötä ja saada positiivista julkisuutta. Win-win –tilanne. ”It-johdon konsultointi- ja ohjelmistotalo Gofore lupaa uudessa rekrytointikampanjassaan hakea kiinnostuneet taksilla kotoa haastatteluun yhtiön Helsingin Kampin toimistolle. Goforesta kiinnostunut voi valita ketä hän haluaa haastatella, varata ajan kampanjasivun kalenterista ja tilata samalla taksin.”

 

Liiketoiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen on ihan perusasia!

Kilpailutilanne, uhka on aina hyväksi. Jokaisen pitää silloin miettiä omia toimintojaan ja kehittää niitä. Asiakkaista on pidettävä entistä parempaa huolta, monipuolisuutta on lisättävä, uusia toimintamalleja suunniteltava.

Minä pidän nykyisestä Suomen mallista. Minusta myös säätely ja toiminnan tarkastaminen on tärkeää ja tarpeellista. Kustannustehokkuutta on toki löydettävä, mutta se kuuluu mielestäni jo yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen, joten sitä ei tarvitse ihmetellä. Kyllähän asiakkaat äänestävät jaloillaan, jos jokin ei täsmää.

Kyllä Suomeen investointeja tarvitaan, mutta ei millä hinnalla hyvänsä. Yhteistyön tekeminen on usein tapa tehostaa ja saada kasvua liiketoimintaan. Tänne ei voi tulla vain idealla, että kuoritaan kermat. On huolehdittava koko Suomen kuljetustoiminnasta, palvelutarpeesta. On mahdollistettava yrittäjyys myös muualla kuin PK-seudulla, muistettava tasapuolinen kohtelu, turvallisuus, toimittava luotettavasti. Lasten, vammaisten ja vanhusten kuljetuspalvelujen turvaaminen on tärkeää. Kyllä meillä pitää olla jatkossakin kaiken kattava 24/7 palveluverkosto.

Olisiko sinusta kuljettajaksi? Jaksaisitko sinä odottaa kyytiä keskellä yötä, yksin. Ottaa kyytiin humaltuneita ihmisiä, kuunnella kaikenlaista ”asiaa ja asiatonta”, kiukuttelua, nähdä sellaista, jota et välitä nähdä. Jaksaa painaa pitkää päivää tietämättä, paljonko tällä viikolla tienaat?

 

Mikä sinulle on säädellyn, turvallisen sekä hyvän palvelun oikea hinta?

 

Nina From

 

Alla linkkejä, joista voit lukea lisää aiheesta:

Kokonaisvaltaista tietoa liitolta: www.taksiliitto.fi

Pakolaisten kouluttaminen taksinkuljettajaksi: http://urly.fi/vRz

Ruotsinmallista artikkeli: http://urly.fi/vRA

Taksintilaussovellus: www.valopilkkutaksi.fi

Palvelukysely (Taloustutkimus 2014): http://urly.fi/vRB

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (59 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Mikä sinulle on säädellyn, turvzllisen sekä hyvän pslvelun oikea hinta"

Noin puolet siitä mitä se on nykyään.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kuikka, toivoisin sinun päätyvän noilla taksoillasi taksiautoilijaksi.

Mikael Kaasinen

Miten olet päätynyt siihen että hinnan pitäisi olla puolet nykyisestä? Et ainakaan ajattelemalla. Kun Suomessa on jo pohjoismaiden halvin taksi, ja Euroopan tasolla korkeintaan keskihintainen, on aikamoista olettaa että jostain syystä meillä hinnan pitäisi olla kehitysmaatasolla. Kertoo kyllä kaiken olennaisen millä tasolla keskustelua käydään. Minä en oleta että juuri mikään palvelu olisi puolet halvempaa kuin kilpailijamaissa, ja miten voisikaan kun kustannustaso on vähintään sama, ja verotus usein vielä kovempaa.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Niin saksassa, englannissa, espanjassa olen taksilla kulkenut turvallisesti. Hinta on noin puolet. Bremenhavenissa, telakalta parinkilometrin päähän keskustaan pääsee suomalaisen lähtömaksun hinnalla. Tai ainakin pääsi vielä joukunen vuosi takaperin. Turvallisesti.

Mikael Kaasinen

Jokunen vuosi sitten?
Esimerkkejä viime vuosilta taksien hinnoista Euroopassa, kyseessä ihan viralliset, isojen välityskeskusten autot:
Malaga: n.8km =20€ ilman mittaria ja kuittia.
Nizza: n.6km =27€ mittarilla.
Rooma: n. 4km= 12€ mittarilla, ilman kuittia.
Amsterdam: n. 13km= 37€ mittarilla, n.4km= 15€ mittarilla.
Praha: n.4km= 12€ mittarilla, ilman kuittia.
Tallinna: n.3km= 10€, ilman mittaria.
Tukholma: n.7km= 40€ mittarilla.

Esimerkkejä voisi laittaa enemmänkin, ja nämä hinnat ovat täysin todennettavissa ja ihan itse ajettuina.

Onnittelut jos onnistut ajamaan Euroopassa puoleen hintaan taksilla, itse en juuri siihen kykene, vaikka tiedossani on paikallinen hintataso. Sitten kun huomioidaan se että käteiskyydit ilman mittaria ovat yleinen käytäntö, ja suhteutetaan hinta paikalliseen hinta/tulotasoon, voidaankin jo todeta että suomalaisen taksin kalleus on pelkkä tarkoitushakuinen urbaani legenda. Suomessa korkea lähtömaksu hämää ihmiset kuvittelemaan että kyyti on kallista, siinä unohtuu se että loppulasku kestää vertailun kyllä, varsinkin kun huomioidaan kokonaistilanne. Eli maksetut verot mm.

Jussi Suoverinaho

Jp Lehto. Mitähän auto maksaa taksiin noissa "puolenhinnan maissa"? Mitkähän noissa maissa ovat työvoimakustannukset vs. Suomi? Entä taksin vakuutusmaksut? Suomessa, pääkaupunkiseudulla pelkkä liikennevakuutus on noin 8000€ auton mallista ja merkistä riippumatta. (maksu on lailla säädetty) Suomalaisen taksin taksaan ylivoimaisesti suurin kustannustekijä on palkat 44,5% ja välilliset palkat 26,7% = 71%. Kuljettajien palkat eivät päätä huimaa, pitäisikö tästä "leikata"? Ei.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Kilpailun vapauttaminen hoitaa homman. Silloin ei kolmannen osapuolen tarvitse enää kantaa huolta kannattavuuslaskelmasta, yrittäjä tekee sen itse.

Entä laskevatko vai nousevatko hinnat? En osaa sanoa varmuudella, mutta on olemassa viitteitä että saattaisivat laskea. Käsittääkseni taksilupien hakijoita on enemmän kuin lupia, liiketoiminta siis koetaan houkuttelevaksi. En ole kuullut että taksiyrittäjät olisivat luopuneet luvistaan heikon kannattavuuden vuoksi. Tässäkin ketjussa on kerrottu taksiautosta, joka on ajossa vain puolet ajasta. Nuo ovat kaikki kolme viitteitä kannattavasta toiminnasta ja sitähän liiketoiminnan kuuluu toki ollakin. Mahdollisen hinnanlaskun suuruusluokkaa en osaa arvioida ja toisaalta jotkin hinnat varmasti nousisivat, eli hinnoittelu eriytyisi voimakkaammin.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen Vastaus kommenttiin #38

Mitä viitteitä ja ennustuksia on olemassa? Niin ei käynyt Ruotsissa, niin ei käynyt Norjassa. Siis mistä viitteistä puhut?

Tässä viite: Katsastusala vapautettiin 90-luvulla sääntelystä siinä uskossa, että syntyy uusia innovaatioita, palvelu paranee ja hinnat laskee. Hinnat nousi 2,5-3 kertaiseksi. Vasta lisätoimet katsastuslakiin pysäyttivät hinnan nousun. Nyt 2015 ihmiset ovat super iloisia, kun katsastus-hinta on alhaalla.. samassa tasossa kuin ennen 90-luvun vapautusta.

Samoin tulee käymään taksissa. Hinnat nousee ja tietämättömiä asiakkaita rokotetaan. Ehkä saat halvan hinnan siltä ensimmäiseltä autolta keneltä kysyt. Ehkä se on vasta se kymmenes auto. JES! Säästin juuri 5 euroa. Äläpä tee tätä neuvottelua jos ala vapautetaan.. tulee kirpaisemaan. Nyt tiedät maksimihinnan. Kukaan ei estä sinua neuvottelemasta alennuksesta kuljettajan kanssa.

Taksiala missä asiakas käyttää taksia kiireessä, vieraalla paikkakunnalla tai pakosta vapaa kilpailu ei toimi lainkaan ja kuluttaja ei siitä hyödy. Myyjä hyötyy sanelemalla ehdot!

Suomi missä yrittämisen kulurakenne on mikä on, niin "kanarian 5 euron hinnat" on mahdottomia. Jos siis maksaa lakisääteiset maksut eikä harmaata taloutta esiinny. Taksialakin on liiketoimintaa. Kyydeistä saadulla rahalla pitäisi pyörittää bisnestä sekä elää. Taksissa tällä hetkellä hinta on sama ja selkeä. Ei ole ns. piilohintoja, kuten koko ajan päällä olevaa aikataksaa (Ruotsi). Näin saataisiin perusmaksu alas, mutta kyydin loppusumma isommaksi. Olisiko se oikein kuluttajaa kohtaan? Tulisi huijatuksia, mutta olisihan taksiala sentään vapautettu?

Nyt taksiala valvoo omaa alaansa ja pitää sen laadukkaana. Eli pahimmat "epäkohdat" poistetaan alalta tai annetaan esim. ajokieltoa. Asiakas on se tärkein. Jos ala vapautetaan tämä valvonta siirtyy täysin viranomaisille. Nykyisin resursein se tarkoittaa sitä, että valvonta loppuu.

Älä siis arvaile, vaan tutki faktat. Niitä on tarjolla.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #50

Suosittelen lukemaan tekstin, jota kommentoi. Siinä ne viitteet oli lueteltu.

Jos tilanne on se että hinnat tänä päivänä ovat liian alhaiset, on se mielestäni huono asia. Totta kai taksiyrittäjän tulee saada veloittaa palvelustaan kohtuulliseksi näkemänsä hinnan. Ei sääntelyn tarkoitus saa olla taksiyrittäjien kurjistaminen.

Maailmassa on myös epärehellisiä ihmisiä, jotka yrittävät huijata asiakkaitaan. Uskon kuitenkin lähtökohtaisesti että enemmistö on rehellistä porukkaa, jotka haluavat tehdä reilua bisnestä. En oikein ymmärrä tuota hujauksilla pelottelua. Ei kai aikuinen ihminen myöskään oleta rantabulevardilla myyntipöydältä ostettua Rolexia aidoksi. Ravintolaan mennessä arvioidaan myös paikan luotettavuus, mutta loppupeleissä täyttä varmuutta ei ole etukäteen kuitenkaan. Sitä se elämä on, enkä kuitenkaan puolustelisi säännöstelyä myöskään ravintolaalalla.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

En välttämättä alkaisi opiskella taksikuskiksi, suht pian mennään edullisesti automaatilla http://futurism.com/images/uberselfdrive/?src=home

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Miten ihmeessä kuskin ammattitaito liittyy taksilupien sääntelyyn, vain murto-osalla kuskeista on taksilupa?

Miten hintasääntely liittyy turvallisuuteen?

Jos taksitoiminta on niin vaativaa, että siltä on edellytettävä viranomaislupaa, miksi määrää säädellään?

Eikö ole yhtä lailla ongelmallista jos säännelty hinta on liian alhainen?

Kimmo Suorsa

Kaikilla kuskeilla Suomessa on taksinkuljettajan lupa.
Jos ala vapautuu taksin toimintaa ei valvo muuta kuin poliisi. Tällä hetkelle takseilla on todella hyvin toimima oma valvonta jossa poliisi toimii vain pienenä osana. Mitäs luulet riittäisikö poliisin resursit valvoa näin isoa juttua.
Tarveharkinta on kyseessä, eli jos ely katsoo että takseja on liian vähän se myöntää lisää lupia. Eli markkinat määrää taksejen määrän.
Taksien hinta on todellakin liian alhainen ja sen takia taksien hinnat tulisi nousemaan jos tarveharkinta poistettaisiin. Tai sitten harmaa talous tulisi valtaamaan alan ja ilman kuittia ajeltas halvemmalla.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Ymmärrän toki että kaikilla kuskeilla on (oltava) taksinkuljettajan ajolupa. Kysymykseni oli, miten se vaatimus liittyy millään tavoin taksilupien sääntelyyn kuten blogisti esitti?

Tarveharkinta on vastakohta sille että markkinat määräävät. Nykyään virkamiehet arvioivat tarvittavan määrän, vaikka luulisi taksiyrittäjillä olevan siihen parhaat edellytykset.

Hinnoittelun tasoon en osaa ottaa kantaa. Mielestäni hinnan kuuluu olla puhtaasti yrittäjän ja asiakkaan välinen asia, eikä siinä tarvita virkamiestä väliin.

Jussi Suoverinaho Vastaus kommenttiin #35

Max, missä kohtaa blogisti väittää taksinkuljettajan ajoluvan vaikuttavan sääntelyyn?

Mitä tulee taksiyrittäjien edellytyksiin kertoa viranomaisille asioita olet oikeassa. Aiemmin Lääninhallitukset pyysivät lausuntoja paikallisilta taksiyhdistyksiltä, kunnilta, vammaisjärjestöiltä ym. ennen uusien taksilupien myöntämistä. Nykyisen lain aikaan ELY -keskukset eivät näin tee. Kaikilla taksikeskuksilla on edelleen käytössään vuosien tilastot miten alueiden kyytimäärät ovat kehittyneet. Todellisuudessa kyseiset tilastot ovat Suomen Taksiliitonkin kautta ELY - keskusten käytössä.

Viimeinen, hinnoitteluun liittyvä juttu on varsin mielenkiintoinen. Harvoin joku on sitä mieltä, että hinnoittelu esim. taksissa on yrittäjän ja asiakkaan välinen asia. Moisen taksiala ottaisi mielellään käyttöön. Nyt ollaankin vapauttamassa ala mutta edelleen ylin kuluttajataksa säädettäisiin lailla!

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #39

Blogisti antaa ymmärtää että asiat liittyvät toisiinsa, miksi hän muuten kirjoittaisi pitkän kappaleen ammattitaidosta sääntelyn puolustuspuheeseen? Esitystapa siis luo harhan siitä, että taksinkuljettajalta vaadittaisiin tietty pätevyys kiitos sääntelyn.

Niinkuin alkuperäisessä kysymyslistassani totesin on liian alhainen hinta yhtä lailla ongelmallinen kuin liian korkea. En millään saa päähäni miten viranomaisella olisi oikean hinnan arvioimiseen paremmat edellytykset kuin taksiyrittäjällä. Vapauttamisen yhteydessä toki saattaisi hetkellisesti syntyä ongelmatilanne, ainakin perinteisten puhelintilausten osalta. Kartellia ei tietenkään voi sallia, mutta kuluttajalla pitää olla etukäteen tieto hinnoittelusta. Nopeasti tosin varmasti muodostuisi kilpailevia välityskeskuksia suurimmille paikkakunnille.

Jussi Suoverinaho Vastaus kommenttiin #42

Kilpailevien välityskeskusten lisääntymien ei ole mikään ongelma. Niitä on voinut perustaa jo iät ja ajat kuka tahansa, kunhan täyttää laissa olevat ehdot, jotka ovat aika leppoisat. Päivystys 24/7/365 ja otettava vastaan asiakkaiden ennakkotilaukset.

Max, ymmärrät peremmin tuon viranomaisen halun säädellä taksien ylintä kuluttajahintaa kun mietit hintaa ja sen sääntelyä valtion ja kuntien näkökulmasta. Taksit ajavat kuntien maksamia SHL ja VPL lakien mukaan myönnettyjä kyytejä. Taksit hoitavat myös Kelan korvaamia kuljetuksia. Kelan korvaamat kyydit asiakkaan pitää toki ajaa aina ensisijaisesti halvimmalla mahdollisella eli linja-autolla ja vasta sen jälkeen taksialla jos linja-autoa ei ole käytettävissä. Monellako pienellä paikkakunnalla on enää mahdollisuutta käyttää linja-autoa? Suomessa on outo käsitys, että hyväksytään jos linja-autoliikenne lopetetaan pienemmiltä paikkakunnilta kannattamattomana. Miksi taksien pitäisi päivystää 24/7/365 näillä seuduilla kannattamattomina?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #45

Niinpä, mutta miksi perustaisin keskuksen kun en saa ensimmäistäkään taksilupaa? Oletan siis tässä että tuossa vaaditaan tietyn tasoista puhelinpäivystystä jolloin itse välityksestä lienee vaikea saada kovin kannattavaa.

Joo voihan se olla niin että valtiolla on oma lehmä ojassa tuon hinnan suhteen. Luulisi tosin että niin suuri ostaja voisi "sanella" oman sopimushintansa vapaan kilpailun markkinallakin... Vaikka tuolla jossakin kommentissa luettelin viitteitä hinnanlaskupotentiaalille, on olemassa tietysti vastakkainenkin viite. Käytännössä kukaan ei tänään aja alle maksimitaksan, joten joko siinä ei ole kovin paljoa ilmaa tai sitten lupia on pahasti liian vähän.

Kauhean kauaa ei kannattamattomana voi päivystää missään, konkurssi korjaa päivystäjän pois päivystämästä. Siksikin se hinnoittelu tulee vapauttaa. Eiköhän koko päivystysvelvoite johdu sääntelystä muutenkin.

Jussi Suoverinaho Vastaus kommenttiin #47

Max, päivystysvelvoite jätettiin nykyiseen lakiin. Laissa sanotaan, että ensin pitää hoitaa ajovuorot, jotka Ely -keskus alueille vahvistaa paikallisten yhdistysten laatimien listojen mukaan. Listat laaditaan siten, että autoja on aina tarpeeksi ajossa vuorokauden aikaan katsomatta. Tämän vahvistetun listan ulkopuolella saa kuitenkin ajaa vapaasti. Pienillä paikkakunnilla moisia listoja ei ole joten laki määrää heidän päivystävän 24/7/365 :).

Isoissa kaupungeissa juuri kukaan ei enää moisia listoja noudata vaan autot liikkuvat jo nyt ns. mukavuusaikoina. Ei tulla töihin välttämättä silloin jos listassa on vuoro esim. 06-18 vaan vasta sen jälkeen ja ajetaan silloin kun huvittaa. Tämä on sitä joka on tiedossa kun sääntöjä ei ole ja jos on niitä ei noudateta vaan laaditaan ns. omat säännöt.

Miksiköhän läntisessä naapurissammekaan ei juurikaan takseja enää maaseudulla ole, siellä ala on vapaa. Kaupungeissa tunnetut taksiyritykset panevat pillit pussiin aikaan x ja sen jälkeen asiakkaista "huolehtii" nämä tännekin nyt halutut villit "taksit". Itse olen ollut alalla vuodesta -82, autoilijana -89 ja en muista aikaa milloin alalla olisi ollut ns. työrauha. Aina on joku instanssi ollut istumassa ja miettimässä järjestelmän muuttamista.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #48

Ihan päätöntä lainvalmistelua, johan hallitus ymmärsi asian kertaalleen kauppojen aukioloa koskien...

Minun pieneen päähän ei mahdu miten taksiyrittäjä haluaa hintasääntelyn alla ajaa maaseudulla, mutta vapaan hinnoittelun koittaessa istee hanskat naulaan? Spontaanisti tuntuu siltä että palvelu olisi loppunut joka tapauksessa, säänneltynä se aiemmin mainittu konkurssi olisi vain tullut nopeammin kysynnän kadotessa.

Kimmo Suorsa Vastaus kommenttiin #49

Miten kävi kaupoissa ruuan hinnalle kun aukioloaikoja vapautettii? Hinnat nousi n.10%-50%. Miksi? Koska ei ihminen syö enempää vaik kauppa oisi 24/7 auki ja kun työntekijän palkka meni suoraan ruuan hintaan.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #58

Olet arviointisi kanssa hieman hätäinen, ei kaupan aukioloa rajoittavaa lakia ole vielä kumottu. Mitä taas hintoihin tulee, yöllä voisi ihan hyvin ottaa korkeampaa hintaa, vähän samaan tapaan kuin vaikkapa... taksissa.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Hintarakenne muodostuu kaupungeissa lähtömaksuista ja lisistä, mutta maaseudulla ajetuista kilometreistä, joten kaupunkitaksilla kilometriä kohden on tulokertymä kustannuksiin nähden huomattavasti parempi.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Erikoista, että Suomessa joku toimiala on täysin suljettu vapaalta kilpailulta. Kilpailun rajoittamisen perusteenako on asiakasturvallisuus ? Ei uskottavaa.

Kimmo Suorsa

Vaoautetaan samalla sit apteekit, alko, veikkaus, casino, vr, lääkärit, palokunta ja jne... Moni asia on Suomessa on säädelty ja syystäkin. Käykää länsi naapurissa tsekkaa miten homma toimii vapautettuna.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Kyllä kiitos! Tuossa listassa palokunta tekee poikkeuksen, muiden lukumäärän ja kilpailun rajoittamiselle en keksi yhtään pitävää perustetta. Länsinaapurissa on kokemukseni mukaan useita erinomaisen laadukkaita ja luotettavia palveluntarjoajia.

Käyttäjän NinaFrom kuva
Nina From

Mielipiteitä on monia. Hyvä niin.

Jostain kirjoitetusta ideasta saattaa poikia uutta ansaintaa, jollekin.

ps. minusta ei olisi tähän ammattiin. Sen tunnustan. Tarvitaan jotain sellaista, mitä minulla ei vain ole. Siksi arvostan tätäkin ammattikuntaa.

Lauri Alku

Esimerkin hinta UberPop-palvelussa Helsingissä 29 €, veloitus automaattisesti luottokortilta. Kyydin tilaaminen ei maksa mitään ja kuitti tulee sähköpostilla. Halutessasi saat myös etukäteen kustannusarvion. Kuljettajan jokainen kyyti on erikseen arvosteltu matkustajien toimesta, joten hänen osaamisensa ja asenteensa (ja myös nimen ja puhelinnumeron josta hänet tavoittaa) näet etukäteen ja jos et sitä kelpuuta, voit perua kyydin veloituksetta.

Uberillä voi ajella luotettavasti ja edullisesti 350 kaupungissa ympäri maailmaa. Myös Tukholmassa, jossa esimerkkikyydin hinta 219,05 kr, noin 23,40 €.

Kimmo Suorsa

Tuohon Uberin hintaan on turha verrata mitään, koska he eivät maksa Suomeen mitään veroja tai muitakaan maksuja. Jokainen taksiyrittäjä Suomessa voisi ajaa halvemmallakin kuin Uber jos mentäs harmaalla taloudella eli siis rahat taskuun ilman verottaja tai monia muita virallisia välistä vetäjiä.

Lauri Alku

Totta kai uberkuskit maksavat veroja. Miksi eivät maksaisi?

Uber ei firmana maksa Suomeen veroja, koska on Hollannissa rekisteröity. Tässä se ei poikkea mitenkään monesta muusta ylikansallisesta yrityksestä. Ikävä kyllä henkilökuljetusalan sääntely on estänyt kotimaisen kilpailun syntymisen alalle. Järjestelmä sinänsä ei ole teknisesti kovinkaan monimutkainen ja sellaisen voisi pystyttää mikä tahansa suomalainenkin firma.

Taksialalla on toki monia virallisia välistävetäjiä. Sen vuoksihan sääntelyn purkua vastustetaankin, koska sääntely hyödyttää niin monia tahoja. Taksirenkejä, niitä jotka taksia ajavat ja sen tuoton välistävetäjille tekevät, se ei hyödytä. Maailmalla taksikuskit ovatkin siirtyneet suurin joukoin ajamaan uberia, koska se on työnä turvallisempaa, mukavampaa ja motivoivampaa. Näin tulee käymään meilläkin, kun sääntely puretaan.

Kimmo Suorsa Vastaus kommenttiin #57

Suomessa on 9000 taksi yrittäjää ja väität ettei oo kilpailua?

Uber joka maahan johon on tullut rikkoo lakia. Ei halua edes pelata sen maan lakien mukaan. Maksaako Uber kuski esim. yeliä, alv, veroja, korkeita vakuutusmaksuja, kramex ja monia muita maksuja joista taksin hinta koostuu? EI! Niinku aikasemmin mainitsin. Taksit voisi ajaa halvemmalla kuin uber jos kaikki menis omaan taskuun, niinkuin uberillä menee.

Jussi Suoverinaho

"Kuljettajan jokainen kyyti on erikseen arvosteltu matkustajien toimesta, joten hänen osaamisensa ja asenteensa (ja myös nimen ja puhelinnumeron josta hänet tavoittaa) näet etukäteen ja jos et sitä kelpuuta, voit perua kyydin veloituksetta."

Aika huimaa sanoisin. Olet antanut luottokorttisi numeron ja siten myös nimesi ja yhteystietosi Uber nimiselle yritykselle, jolla ei ole ainuttakaan taksia tässä maassa. Pidät hyvänä, että kuljettaja on etukäteen arvioitu ja tiedät hänen nimensä ja puhelinnumeronsa.

Mitä pidät siitä ajatuksesta, että minä haluaisin tietää samat tiedot asiakkaista? Voisin vapaasti valita asiakkaani sen perusteella millaisia arvioita muut kuljettajat heistä ovat antaneet? Minulla pitää olla samat oikeudet arvostella asiakkaat ja valita heistä sopivammat kuin asiakkaalla kuljettaja!

Lauri Alku

Olen antanut luottokorttini numeron ja yhteystietoni aika monelle taholle viimeisten vuosikymmenien mittaan. En nyt oikein tiedä miksi se että annan ne jollekin kyydinvälitystä harjoittavalle yritykselle olisi jotenkin erikoistapaus.

En tiedä kuskin puhelinnumeroa eikä hän minun. Kyydin tilaamisen yhteydessä järjestelmä luo tilapäisen puhelinyhteyden jolla voin tarvittaessa tavoittaa kuskin tai hän minut.

Uberkuskit arvostelevat asiakkaansa ja voivat vapaasti valita sen keitä kyytiinsä ottavat, ilman muuta. Tämä saa asiakkaatkin käyttäytymään asiallisesti kuskia kohtaan.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Et sattumoisin ajanut Uberilla silloin, kun se maksoi enemmän entä normaali taksi? Kiitos "Surge Price" toiminnon.

Näkyykö sen kuitissa alv:n osuus?

Lauri Alku

Olen ajanut. Kenenkään ei ole pakko ottaa kyytiä silloin kun surge pricing on käytössä. Se nostaa hintoja tilapäisesti jollakin alueella silloin kun siellä on kova kysyntä mutta puutetta autoista, joten jos haluaa, voi vaikka odottaa vartin kysyntäpiikin menemistä ohi (yleensä hinta ei korotettunakaan ole taksien tasoa). Taksien yöhinnoittelun poistumista sen sijaan pitää odottaa seuraavaan aamuun asti.

Uberin hinta ei myöskään riipu kyydissä olijoiden määrästä, ja kyydin kustannukset voi helposti jakaa muiden kyytiläisten kanssa, jos heilläkin on asennettu uberappsi.

Käyttäjän AnttiMikkola1 kuva
Antti Mikkola

"Kun olen taksia Suomessa käyttänyt, koskaan en ole pelännyt, olen voinut luottaa kyytini sujuvuuteen, oikeaan reitinvalintaan, hyvään laatuun autojen ja kuljettajien osalta sekä saatavuuteen ja tavoittavuuskanaviin."

Itselläni ei taas ole koskaan tullut pettymyksiä ns. halvempien taksimatkojen maissa, mutta Suomessa kyllä. On jätetty jouluaattona kahdeksi tunniksi lumisateeseen koiran kanssa, vaikka eläinystävällinen kyyti oli tilattu jo viikko aiemmin. On liiallisissa pikkujoulutunnelmissa ajettu kiertoteitä ylitaksalla, minkä on tajunnut vasta pitkän ajan päästä.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

"pikkujouluaikana ajettu kiertoteitä". Pikkujouluaika on taksille kiireinen. Taksin ei kannata kierrellä kiertotietä, vaan se suorin reitti on se parhain.. myös tuloksellisesti. Tiesitkö sen? Toki moonesti se asiakkaan luulema kiertotie on myös se lyhyempi ja halvempi tie.

Kahdeksi tunniksi lumisateeseen?

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Samaa mieltä turvallisista kyydeistä, mutta eivät ne välttämättä edellytä nykyisenkaltaista sääntelyä. Saahan liikenteessä muutekin ajella ja kuljettaa kavereita vaikka minkälaisella autolla, kunhan se on katsastettu, ja kuski noudattaa liikennesääntöjä ja omaa ajokortin. Miten tilanne siitä muuttuu, että kyydistä peritäänkin maksu? Alkaisivatko ihmiset muka ajaa huolimattomammin ja vaarallisemmin, jos saavat rahallista korvausta kyydistään? Itse ainakin toimisin juuri päinvastoin, eli ajelisin huolellisemmin ja rauhallisemmin, jos minulle maksetaan ajamisesta.

Pahoittelut myös Fromille hänen kurjasta tuuristaan ulkomaisten taksien kanssa. Kovin on kurjasti käynyt, jos joka kerta on joutunut kyytiin pettymään. Itsekin olen aika paljon ulkomailla takseja käyttänyt, ja kyytiin olen pettynyt vain yhden kerran, kun taisin vahingossa valita pimeän taksin, joka kyni kyydistä melkoisen ylihinnan. Myös Intiassa tuli kerran kiistaa hinnasta taksikuskin kanssa, mutta siinä oli kyse vajaan euron hintaerosta, joten en kokenut kärsineeni hirveää vääryyttä. Pelkäämään en ole taksissa joutunut muistaakseni koskaan.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Kuka siis huolehtisi, että se auto todella on katsastettu, kuljettajalla ajokortti ja hän on ajokuntoinen? Viranomainen? Millä resurseilla? Laittaisitko lapsesi esim. jonkun tuntemattoman yksityisautoilijan kyytiin ja tietäisit varmasti, että lapsi viedään turvallisesti kouluun? Tai että sammut auton kyytiin ja heräät ruumiin ja sielun voimissasi kaikki omaisuus tallessa. Niin ei ole lukuisille ihmisille käynyt, jotka ovat "pimeää taksia" käyttäneet. Humalainen kyytiin, se sammuu, lompakko ja kallis puhelin tippui lattialle.. mä en voi jäädä kiinni jos nuo otan. "Asiakas" ulos ja nukkumaan katuojaan. Tätä saa lukea ja tästä kuulee paljon. Miksi se siis toimisi paremmin, jos ala vapautetaan vai lisääntyisikö se jopa?

Siinä se ero on. Se lupa mikä nyt on ei ole pelkkä paperin pala taskussa.

Kaverin kuljettamisessa ei ole mitään väärää.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Ongelma poistunee tuota pikaa.Hallitus hoitaa propleeman koska taksikuskeja aletaan "kouluttamaan"näistä vast.ottokeskusten nuorista terveistä miehistä.Traumoja ei ole,eikä muutakaan ongelmaa joka haittaisi asiakaspalvelu duunia.Ne ovat vain median ja poliitikoiden hapatusta,ei terveet nuoret uroot duunia kaihda,ja suomessa kun on työvoimapulakin.60 000 suomalaista nuorta ilman työtä,ja 700 000 kaikenikäistä reservissä,kyllä sinne vielä sopii.Ensin muut,sitten omat.Nämä suomalaiset kun ovat yhteiskunnan hyljeksimiä loiseläjiä,siksi ei heidän työllistymisellään ole ollut mitään kiirettä,eikä hallituksenkaan puolelta hätätilaa,ja eri tahoja kiiruhtanut apuun.

Veronmaksajien on ensin hoidettava nämä työteliäät ja ammattitaitoiset ulkomaalaistaustaiset nuorukaiset työnsyrjään kiinni.Ei se passaa,että ilmaisduunia joutuvat tekemään,tahi pajoissa pakertamaan!
Kielitaitoa ei tarvita taksinajossa,kuten ei hoitoduuneissa,eikä muissakaan ns.hanttihommissa,joihin kokoomus ja keskusta lukevat nämä työt.Sairaanhoitajallakaan ei kielitaitopakkoa ole,eikä tarvita kommunikointia puhuen.Kaikki voidaan hoitaa käsimerkein(ei kuitenkaan keskisormella)

Pari viikkoa paikallistuntemuksen opetusta,vaikkapa google mapsin avulla,ja navigaattorilla loput.Kielivaihtoehtoja on siinä aparaatissa.Kajon on jo lupautunut hoitelemaan homman.On hyvä että bussikuskit,taksinkuljettajat,muut auto-kuljetusalan hommat saadaan näiden halpatyövoimalaisten osaaviin ja asiantunteviin käsiin,ei tarvitse enää funtsia että maksaa liikaa,tai ettei kuski ymmärrä ajaa lyhimmän reitin kautta.

Katsotaan paljollako hinnat tippuu.Tosin sos-ja terveydenhoidon ulkoistamisessa isoille ulkomaalaisille konserneille on käynyt juuri päinvastoin,veronmaksajat maksavat miljardimitoissa näille veronkiertofirmoille vuosittain,ja aina vaan sos-ja terveydenhoidon palvelut heikkenevät ja katoavat kohta kokonaan niiltä,joilla ei ole vara maksaa.Lukuunottamatta huostabisnestä,joihin kunnat ovat asiakashankkijoina.Kajon taitaa vielä räpiköidä suomalaisten omistuksessa,mutta äkkiäkös nämä bernerit ynm.hoitavat sen homman.Asiantuntemusta on.

Erkki Lankinen

Laitampa tähän esimerkin vuoksi joitain lukemia oman kokemuksen pohjalta. Vertaan kahta työpaikkaa, ensin vaikkapa kaupan ala, esimerkin vuoksi sanotaan 12 eur/tunti, ja 12h töitä 20 päivää kuukaudessa ILMAN LISIÄ.

Toisena taksinkuljettaja Vantaalla, jossa käytän noin 12h aikana kerättyä 440 euron kassaa. (selvitys lukemaan 440 edempänä)

Käytän kussakin samaa 25% veroprosenttia, jossa on mukana tellit ym.

--------------------

-Kaupan ala: 12 X 12 X 20 = 2880 euroa brutto.

Miinus 25% vero = 2160 käteen kuussa. ( yleensä tähän tarvitaan jostain syystä palkanlaskijoita ym. byrokratiaa.)

----------------------

-Taksinkuljettaja: Ei tuntipalkkaa. Saan 37% alvittomasta kassasta. 440 euroa kassaa toteutuu keskimäärin VAIN, mikäli paikkaan huonon vuoron 350 eur esim. 550 euron pitkällä vuorolla vaikkapa viikonloppuna. 12h on keskiarvo, mutta toisinaan se on 15h, jotta saan sen 440 keskiarvon. Käytännössä siis teen yli 12h keskiarvolla joka vuoron. Esimerkin vuoksi oli pakko keksiä jotain.

-440 edustaa pääkaupunkiseudun kassaa omalla kohdallani VANTAAN taksissa. Tietääkseni näihin lukemiin ei päästä monessa muussa kaupungissa. On tosin tärkeää sisäistää alempi:

-Saan pitää auton itselläni esim 4 päivää, ja vien sen toiselle kuljettajalle seuraavaksi neljäksi päiväksi. Tai sitten 5 + 2 päivää. Tai 2+2+2+2---->. Sopimuksen mukaan. Näin kumpikin kuljettaja hyödyntää sen 24h miten lystää, katsoen kelloa, ja hyödyntäen ruuhkahuiput.

Näin ei yleensä toimita, vaan kuljettajat ajavat yövuorossa ja päivävuorossa. Tuolloin kuljettaja ei pääse keskiarvoon 440 koko vuoden lävitse. Se tarkoittaisi 880euroa/24h yhdestä taksista, joka ei ole realismia. Tyypillisesti vuorosta irtoaa 300 keskiarvolla, jos jaksaa roikkua taksin hanikoissa aina 12h. Mutta tässä on paikkakuntakohtaisia eroja paljon. Heinäkuussa/ kesällä puhutaan jopa alle 200 euron kassasta/12h.

Seuraavaksi lasken näiden pohjalta kuukausiliksan, joka perustuu syksyyn, kun talouden aktiivisuus on paras:

-440 euroa miinus henkilökuljetuksen ALV 10% = noin 400 euroa.

Tästä saan 37% eli 400 X 0.37 = 148 brutto.

Miinus 25% eli 148 X 0.75 = 111 euroa käteen, noin 12h vuorosta.

Kerrotaan se sillä 20 vuoroa/kuukausi ja se = 2220 euroa/kk. Käteen.

Onko sekavaa? Jostain kumman syystä tässä ei silti tarvita palkanlaskijaa eikä byrokratiaa. Toimitan kuitit ja laskeeko sitten Excelillä ja saan omani pois.

-----------------------------

Jokainen voi ekan luokan matikalla laskea, kuinka paljon jää käteen, jos taksin hinta laskee esim. puoleen.

Tiedän monia, jotka eivät voi istua taksin puikoissa 8 tuntia pitempään. He saavat, sanoisinko 50 euroa käteen/vuoro, varmasti allekin. Lasketaampa kuinka paljon se tekee kuukauden päälle:

50 X 20 päivää = 1000 eur/kk. Käteen.

Siihen päälle niskat katkova 16h perjantaiyö kuskaten juopuneita niin ehkä jopa 1200/kk. Käteen.

Alkaako päivärahoilla notkuminen houkuttamaan? Aivan varmaan alkaa, ja puhutaan kuitenkin pääkaupunkiseudusta, missä luulisin olevan eniten taksihommaa.

- Saattaa siis olla jokseenkin sekavaa, että mitä jää viivan alle eli KÄTEEN. Odotan mielenkiinnolla vastauksia... Kuka on miettinyt asian loppuun asti?

Erkki Lankinen

Kuulkaapas nyt. Olin töissä lakkoperjantaina. Se mielenosoitus perjantai, kun tehtaat laitettiin kiinni.

Poka tuli tinkiin multa hinnasta. "Voitko pikkkkasen tinkii tosta hinnasta?"

Kaveri oli menossa Jyväskylän seuduille.....

Stadista Jyväskylään.

Eli oli itse osoittamassa mieltä palkan laskua vastaan, ja tulee multa tinkimään..

Miten meni omasta mielestä??

Käyttäjän NinaFrom kuva
Nina From

Kiitos Jani osanotosta. Hengissä olen kuitenkin.

Niin, on hyvä kuulla myös ammattilaisten mielipiteitä. Ja totuutta siitä, millaista työ on ja mitä siitä tienaa.

Kuten aina, kaikilla on oma mielipide, joka sallitaan. On hyvä arvostaa jokaista siitä, että sanoo/kirjoittaa sen.

Liian paljon on ihmisiä, jotka eivät uskalla ja vaikenevat.

Erkki Lankinen

Se avautuu vain kokeimalla itse. Apatia ei ole ratkaisu. Yhteiskunnassa on monia rakenteita.

Täytyy oikeasti ymmärtää että monia täytyy jopa opetaa pissamaan. Se nyt vaan on niin.

He eivät silti opi... yleensä eivät.

Se kuulostaa varmaan hirveältä.

Käyttäjän pekuchka kuva
Pekka Karttunen

Pietarissa toimii parikin loistavaa taxi-palvelua, joita voit käyttää puhelimilla. Tilatessa näet kuskin kuvan, auton tunnukset ja sijainnin. Lisäksi arvion montako minuuttia kestää saapua tilaajan osoitteeseen. Pystyt myös itse katsomaan livenä puhelimella missä taxi on tulossa. Erittäin onnistunut aplikaatio ja todella edullinen palvelu. Auton voit niinikään valita jos tarjolla olisi vaikka joku vanha Volga.
Maksut joko kortilla tai käteisellä.

Erkki Lankinen

Ootko kattonu ruplan kurssia? Niinku korteilla tai käteisellä?

Muuta sinne jos tykkäät ;)

Käyttäjän pekuchka kuva
Pekka Karttunen

Asun töiden takia täällä, tervetuloa käymään ;) .

Erkki Lankinen Vastaus kommenttiin #22

Eli sun liksasi on yli 4000 jostain tehtävästä, johon olet sattumalta päässyt.

Onko Pekka Karttunen ylipäätään todellinen henkilö??

Jos olet, niin empä tule käymään. Tiedän kyllä että turisti pääsee kympillä ympäri kaupungin eikä kukaan maksa veroja penniäkään. Olen käynyt kiitos vaan ja oli hieno kaupunki ja ihan vitun paskainen eikä kukaan hymyillyt. Varmaan sen vuoksi että köyhillä ei ole hampaita suussa.

Hyvää jatkoa vaan ja pysy siellä!

Käyttäjän pekuchka kuva
Pekka Karttunen Vastaus kommenttiin #23

LOL, hyvät jatkot sinullekin !

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Juuri eräällä foorumilla eräs Venäjän mobiiliappi-taksia käyttänyt laittoi kuitin kyydistään. Ei alv, ei mitään lakisääteisiä maksuja. Maksuja joilla tämä maa nimeltä Suomi pysyy pystyssä ja pyörii. Siksi se on niin edullinen. Olisi se täälläkin.

Venäjällä harmaa talous yli 35 prosenttia bruttokansantuotteesta. Suomessa 5 %. Kertoo jo jotain :)

P.S Suomessakin on "puhelintaksi" ja mobiiliapp nimeltään Valopilkku.

Harri Häkämies

Pekka Karttunen. Kuvailemasi "mobiilitilaus" onnistuu Suomessakin. Koko maassa valopilkkusovelluksella ja ainakin Oulun seudulla myös kuvailemallasi Taxify sovelluksella. Sillä erolla,että Oulussa ja myöhemmin muuallakin voi myös maksaa mobiilisti. Saaden kuitin halutessaan sähköpostiin. Molemmat "apsit" ilmaisia ladata ja käyttää. Eli siis voit tilata taksin ilmaiseksi,näet lähestyvän auton kartalla,voit valita auton ja saat ilmoituksen puhelimeesi kun auto on saapunut. Lisäksi voit arvostella kyydin jälkikäteen ja näet muiden asiakkaiden arvostelut tähtinä,asteikolla 1-5 tähteä. Suomi on suurinta osaa muista maista valovuoden edellä taksin tilaus aplikaatioissa. Mutta eihän sitä täällä nähdä. "muualla on aina paremmin ja halvemmalla" menttaliteetin vuoksi.

Käyttäjän pekuchka kuva
Pekka Karttunen

OK Harri, en tiennyt ko. palvelusta Suomessa.

Harri Häkämies

Nämä mobiilisovellukset ovat valmiita ja käytössä. Mobiilimaksaminen on "pilottivaiheessa" Oulussa. Valopilkkusovellus starttailee vielä osassa maata,mutta toimii suurimmassa osassa. Laajamittainen mainostaminen ja tiedottaminen on jo käynnistynyt ja jatkuu täydellä tohinalla vuoden loppua kohti. Erikseen mainittakoon,että mobiilimaksu taksissa,sähköisine kuitteineen on uutta taksissa ihan maailmanlaajuisestikkin. Oulun pitää olla teknologiakaupunkina tässäkin asiassa etunenässä. Hyvää syksyn jatkoa kaikille!

Marko Nieminen

On aika turha verrata ulkomaisten taximatkojen hintoja suomalaisen taximatkan hintaan tietämättä muiden maiden taxien kulupuolta. Suomessa jo pelkästään vuotuiset vakuutusmaksut maksaa tuhansia euroja. Mitenköhän tämä asia on esim. Virossa?

Erkki Lankinen

En usko että tämä taksi on kovin tärkeä asia..

Tärkein asia on se, että tulevaisuuden sukupolvi ei pysty kerryttämään varallisuuttaan Suomessa. He eivät ihan oikeasti voi ostaa 400 000 euron omakotitaloja tonnin kuukausituloilla...

Viallinen yhtälö... Saisinko hieman neuvoa?

Ritva Närhi

ilmoita asiaton viesti
linkki tähän kommenttiin
36.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck 26.10.2015 18:13

Kilpailun vapauttaminen hoitaa homman. Silloin ei kolmannen osapuolen tarvitse enää kantaa huolta kannattavuuslaskelmasta, yrittäjä tekee sen itse.

Entä laskevatko vai nousevatko hinnat? En osaa sanoa varmuudella, mutta Tuolta ylempää tällaiseen kommenttiin pieni kuittaus.
"on olemassa viitteitä että saattaisivat laskea. Käsittääkseni taksilupien hakijoita on enemmän kuin lupia, liiketoiminta siis koetaan houkuttelevaksi. En ole kuullut että taksiyrittäjät olisivat luopuneet luvistaan heikon kannattavuuden vuoksi. Tässäkin ketjussa on kerrottu taksiautosta, joka on ajossa vain puolet ajasta. Nuo ovat kaikki kolme viitteitä kannattavasta toiminnasta ja sitähän liiketoiminnan kuuluu toki ollakin. Mahdollisen hinnanlaskun suuruusluokkaa en osaa arvioida ja toisaalta jotkin hinnat varmasti nousisivat, eli hinnoittelu eriytyisi voimakkaammin."

No, huhuh :( Uskallan luvata että itse vien liikenneluvat pois siinä vaiheessa kun homma vapautuu. Nyt jo on sellaista leikkimistä verottajan kanssa ettei elämiseen jää mitään. Joten, voin hyvin kuvitella että tämäkin herra ajelee sitten niillä kyseenalaisilla tiedoilla ja taidoilla olevilla autoilla joiden kuntoa eikä kokoa enää myöskään säädellä. Lycka till.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Nyt taisivat mennä puurot ja vellit sekaisin. En muista koskaan esittäneeni että pitäisi luopua kuljettajien pätevyysvaatimuksista tai kaluston kuntovaatimuksista. Jos luet nuo muutkin kommentit huomaat, että mielestäni hinnoittelu pitää vapauttaa niin että kannattavuudesta on vastuussa yrittäjä eikä viranomainen.

Minä puolestani uskon että "tämäkin herra" käyttää palveluntarjoajaa, jolla on mahdollisimman hyvä varauspalvelu ja tarpeeseensa sopivaa, hyväkuntoista kalustoa, jota kuljettaa pätevä ja ystävällinen kuljettaja. Siitä hän maksaa ymmärrettävän ja "läpinäkyvän" taksan mukaisen hinnan.

Jussi Suoverinaho

Tähän vielä sellainen kommentti noista lupien hakijoista, että vielä parivuotta sitten Helsinkiin oli lupien hakijoita niin paljon, että luvan saantiin vaadittiin ainakin 12 vuoden ajokokemus alalta. Edellisessä lupajaossa esteetön taksilupa taisi hellitä Helsinkiin alle kahden vuoden ajokokemuksella eli eipä taida olla enää hirvittävää imua yrittäjäksi tälle alalle ja se on aivan ymmärrettävää. Kuka hullu hakee lupia alalle jossa on (ainakin vielä) viranomaisvalvonta, kun samaa hommaa voi tehdä jo nyt harmaalla vyöhykkeellä kuten Uber kuljettajana.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Taksiala missä asiakas käyttää taksia kiireessä, pakosta tai vieraalla paikkakunnalla vapaa kilpailusta ei ole minkäänlaista hyötyä kuluttajalle. Päinvastoin, myyjä hyötyy sanelemalla ehdot.

Toimituksen poiminnat